تاپ دکور گیاه آپارتمانی یشم: شانس را با گیاه کراسولا به خانه بیاورید! - تاپ دکور

همه ما می ­دانیم که وجود گیاه آپارتمانی داخل منزل و یا محل کار، انرژی بخش است. برای اینکه گیاهانی سرحال و شاداب داشته باشیم، باید راجع به روش نگهداری و مراقبت از آن بدانیم. امروز قرار است راجع به یکی از گیاهان آپارتمانی با نگهداری آسان؛ یعنی گیاه یشم صحبت کنیم. اگر شما هم می­ خواهید راجع به این گیاه زیبا و جذاب بیشتر بدانید این مطلب از تاپ دکوررا بخوانید.

مبلیران

 

معرفی گیاه یشم

گیاه آپارتمانی یشم

معرفی گیاه یشم 

گیاه یشم یا کراسولا، یکی از گیاهان زیبای آپارتمانی است. با برگ ­های گرد و گوشتی و ظاهر مینیاتوری خود نظر افراد را به خود جلب می­کند. نام انگلیسی آن: Jade plant است. و Crassula ovata نام علمی آن است. این گیاه بومی آفریقای جنوبی و موزامبیک است. گیاه یشم به نام ­های دیگری مانند گیاه دوستی، گیاه شانس، گیاه پول و کراسولا خرفه ­ای شناخته شده است. دلیل برخی از اسامی آن به دلیل اهمیتی است که گیاه یشم از نظر فنگ شویی دارد. 

 مطلب پیشنهادی: گیاهان آپارتمانی: معرفی ۲۰ تا از بهترین گل­های خانگی + اسم و عکس

 

انواع گیاه یشم

انواع گیاه یشم

گیاه یشم یا کراسولا اواتا، واریته ­های زیادی دارد که برخی از آنها در کشور ما وجود دارد. بیش از صدها گونه از کراسولا وجود دارد که مشخصات ظاهری شبیه به هم دارند ولی در جزئیات مانند فرم برگ و یا رنگ با هم متفاوت هستند. به همین دلیل ممکن است وقتی می ­خواهید در یک گل فروشی گل یشم بخرید، ممکن است برگ­های سبز داشته باشد و در جای دیگر گیاهی با برگ ­های قرمز رنگ را به عنوان گیاه یشم به شما معرفی کنند. و البته این نکته را هم فراموش نکنید که شرایط محیطی گیاهان آپارتمانی، همچنین گیاه یشم در ظاهر آن­ها تاثیرگذار است. به طور مثال گیاه یشم که برگ­ های سبز رنگ دارد در تابش نور زیاد آفتاب رو به قرمزی می ­رود.

 

نگهداری از گیاه یشم

نگهداری از گیاه یشم

شرایط نگهداری گیاه یشم

شرایط نگهداری گیاه یشم

شرایط نگهداری گیاه یشم

همانطور که گفتیم، گیاه یشم نگهداری آسانی دارد. ولی با این حال شما نمی­توانید این گیاه آپارتمانی را به حال خود رها کنید؛ و لازم است راجع به نیازهای آن آگاه باشید. برای نگهداری از گیاه یشم به موارد زیر توجه کنید:

نور:

گیاه کراسولا نیاز به نور زیادی ندارد و شاید بتوانیم آن را جزو گیاهان خانگی سایه نشین بدانیم. روزی ۲ الی ۴ ساعت نور کافی و غیر مستقیم می­ تواند نیاز نوری یشم را برطرف کند. این گیاه نور مستقیم را در کوتاه مدت تحمل می ­کند. با توجه به اینکه ممکن است میزان نور در فضای قرارگیری گیاه یشم در فصل های مختلف تغییر کند؛ می ­توانید با افزایش شدت نور، محل قرارگیری آن را به آرامی تغییر دهید.

آبیاری:

یکی از مهم­ترین عوامل از بین رفتن گیاهان آپارتمانی، آبیاری بیش از نیاز گیاه است. گیاه یشم به کم آبی مقاوم است و نیاز به آبیاری زیادی ندارد. بهترین زمان برای آبیاری کراسولا، وقتی است که ۳ یا ۴ سانتیمتر از سطح خاک گلدان خشک شده باشد. فراموش نکنید که گلدان گیاه یشم زهکش مناسبی داشته باشد تا آب اضافی آن خارج شود. در زمستان هر دو یا سه هفته یکبار آبیاری کنید و در تابستان هفته­ ای یکبار آبیاری کافی است. هنگام آبیاری بهتر است برگ گیاه خیس نشود.

دمای هوا:

گیاه یشم بومی مناطق گرمسیری است و بهترین رشد آن در فضایی با دمای متوسط تا بالا (حدودا ۲۱ تا ۳۴ درجه سانتیگراد) اتفاق می­افتد. کراسولا سرما را تحمل نمی­کند. در زمستان باید حواستان به دمای فضایی که گیاه را در آن قرار داده­اید باشد و اگر کاهش دمای محسوسی وجود دارد باید آن را جابه­جا کنید. گیاه یشم یا خرفه در دمای کمتر از ۵ درجه سانتیگراد آسیب می­بیند.

خاک:

یکی از عوامل مهم در داشتن گیاه یشم سرحال و زیبا، استفاده از خاک مناسب است. در فروشگاه­ های گل و گیاه انواع خاک گلدان پیدا می­شود و شما باید خاک مناسب گیاه مد نظر را پیدا کنید. گیاه یشم برای رشد به خاک حاصلخیز، سبک و با زهکش مناسب احتیاج دارد. خاک مناسب گیاه یشم شامل ترکیبات؛ رس، ماسه، خاک لومی و خاکبرگ است.

کوددهی:

در مورد تقویت گلهای خانگی با استفاده از کوددهی لازم است که با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید تا با توجه به شرایط گیاه بهترین نوع کود را برای گیاه یشم تهیه کنید. اغلب کود مخصوص کاکتوس ­ها و گیاهان ساکولنت می ­تواند برای گیاه خرفه مناسب باشد. به طور کلی کوددهی برای گیاه یشم باید هر دو هفته یکبار و در فصل بهار و تابستان انجام شود.

هرس گیاه یشم:

اگر می­ خواهید زیبایی گیاهان آپارتمانی­ تان به حد نهایی برسد، به هرس صحیح گیاهان توجه کنید. هرس نکردن گیاه یشم آسیبی به آن نمی ­رساند ولی با هرس کردن؛ جذابیت ظاهری گیاه بیشتر می­ شود. به طور مثال هرس شاخه ­های انتهایی باعث متراکم ­تر شدن برگ­های گیاه یشم می ­شود.

تعویض گلدان:

گیاه یشم رشد کندی دارد در نتیجه نیاز به تعویض گلدان با فاصله زمانی کم ندارد. برای گیاهان جوان هر دو تا سه سال یکبار تعویض گلدان لازم است و برای گیاهان با سن بیشتر، هر پنج سال تعویض گلدان مناسب است. زمان تعویض گلدان با توجه به میزان رشد گیاه و شرایط محیط تعیین می ­شود.

 

تکثیر گیاه یشم

تکثیر گیاه یشم

تکثیر گیاه یشم

اگر اهل تکثیر گیاهان آپارتمانی هستید و دوست دارید تعداد گلدا­ن­ هایتان بیشتر شود؛ پس باید با روش تکثیر گیاه کراسولا آشنا باشید. ازدیاد گیاه یشم از چند طریق قابل انجام است. 

تکثیر گیاه یشم با برگ: 

تعدادی از برگ ­های سالم و قوی از گیاه مادر جدا کنید. یک الی دو روز در نور غیر مستقیم و کافی به صورت افقی قرار دهید. در این مدت برگ نباید خیس شود و محل برش باید خشک بماند. سپس برگ­ها را در خاک بکارید. در این مدت گلدان را آبیاری نکنید. حدود دو الی سه هفته زمان می­برد تا ریشه بدهد. پس از اینکه گیاه در خاک محکم شد و جای گرفت، به مقدار کافی آبیاری کنید. و پس از آن مانند گیاه بالغ یشم از آن نگهداری کنید.

تکثیر گیاه یشم با قلمه ساقه:

تکثیر از طریق ساقه گیاه یشم شبیه روش تکثیر آن با برگ است. ساقه­ای به طور ۴ تا ۶ سانتیمتر از گیاه یشم را جدا کنید و آن را یک یا دو روز در محیطی با نور غیر مستقیم قرار دهید. سپس قلمه ساقه را در گلدان بکارید. در این مدت آبیاری را خیلی کم و سطحی انجام دهید. پس از گذشته یکی الی دو هفته به صورت معمولی آن را آبیاری و نگهداری کنید.

مطلب پیشنهادی: قلمه زدن گیاهان، چگونه گیاه خانگی خود را تکثیر کنیم؟

 

گیاه یشم در دکوراسیون مدرن

گیاه یشم در دکوراسیون مدرن

گیاه آپارتمانی یشم در دکوراسیون منزل مدرن

در طراحی دکوراسیون منزل مدرن، گیاهان از عناصری هستند که به زیبایی بیشتر فضا کمک می­ کنند. انتخاب نوع گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون مدرن اهمیت دارد و باید با دقت انجام شود. چرا که برخی از انواع گیاه آپارتمانی شکل و فرمی متناسب با فضای مدرن دارند. گیاه یشم یا کراسولا برگ ­های گرد و گوشتی دارد و فرم رویش آن، ظاهری مینیمال به آن داده است. مخصوصا اگر گلدان شیک و مدرنی برای آن انتخاب شود. پس اگر به دنبال خرید یک گیاه آپارتمانی برای منزل مدرن خود هستید، ما گیاه یشم را به شما پیشنهاد می ­کنیم.

 

گیاه یشم در فنگشویی

گیاه یشم در فنگ ­شویی

گیاه یشم در فنگ ­شویی

در موضوع فنگ­شویی با گیاهان آپارتمانی؛ برخی از انواع گیاهان آپارتمانی و محل قرارگیری آنها باعث ایجاد انرژی و یا جریان­ یافتن انرژی موجود می ­شوند. گیاه یشم در فنگ­شویی به جذب پول و ثروت معروف است. اگر شما هم طرفدار ایده فنگ­شویی برای طراحی دکوراسیون در منزل و محل کار و یا جذب ثروت هستید می­ توانید از گیاه یشم به عنوان نماد جذب ثروت استفاده کنید. 

 

خرید گیاه یشم

خرید گیاه یشم

گیاه یشم از کجا بخرم؟

برای داشتن گیاه یشم چندین کار می ­توانید انجام دهید؛ برای خرید گیاه آپارتمانی می­توانید به فروشگاه­ های گل و گیاه شهرتان سر بزنید و به صورت حضوری از نزدیک انواع گیاهان آپارتمانی را ببینید و تهیه کنید. راه بعدی برای تهیه گیاه یشم؛ خرید اینترنتی گل و گیاه است. این روش این روزها بسیار متداول شده است. برای خرید اینترنتی باید از سایت­ های معتبر اقدام کنید. و راه حل دیگر برای داشتن گیاه یشم؛ قلمه گرفت از گیاه مادر است. همانطور که در طی مطلب توضیح دادیم؛ می ­توانید قلمه برگ و یا ساقه را از فرد دیگری تهیه کنید و آن را بکارید ولی در این مورد باید صبور باشید تا یک گلدان پرپشت و زیبا داشته باشید.

 

قیمت گیاه یشم

قیمت گیاه یشم

عوامل مختلفی بر روی قیمت گیاهان آپارتمانی تاثیر دارد. برخی از گیاهان آپارتمانی لوکس  به دلیل کمیاب بودن قیمت بالاتری دارند. و یا ممکن است سخت بودن قلمه­ گیری و نگهداری از یک نوع گیاه مانند بونسای­ ها باعث قیمت بالای آن باشد. و همچنین کاشت گیاه در یک گلدان شیک و لوکس قیمت آن را افزایش می­ دهد. گیاه یشم از گیاهان با قیمت متوسط است. ولی با توجه به ابعاد و اندازه گیاه و جنس و شکل گلدان آن، می­تواند قیمت بالایی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: پرفروش ­ترین گل­های آپارتمانی، تو هر گلخونه پیدا می­شه!

 

گیاه کراسولا

گیاه آپارتمانی کراسولا

کلام آخر:

گیاه یشم یا کراسولا، از جمله گیاهان آپارتمانی با نگهداری آسان است. برای داشتن گیاهی شاداب به شرایط نگهداری این گیاه توجه کنید و طبق این نکته­ ها از گیاه خرفه مراقبت کنید. اگر به دنبال گیاهی مناسب برای دکوراسیون مدرن هستید؛ گیاه یشم انتخاب خوبی است.

 

مطلب پیشنهادی:

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 291 views بار دسته بندی : گیاهان خانگی تاريخ : 22 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.