تاپ دکور گیاهان آبزی آپارتمانی و 10 نمونه از معروف ترین آن ها - تاپ دکور

گیاهان همیشه شادابی را برای ما هدیه می اورند و در هر مواقع به ما آرامش می دهند، گیاهانی که در اکوسیستم نگهداری می شوند علاقه مندان زیادی دارند، این گیاهان در هر محل مانند محل کار، خانه، و هر مکان دیگر قابل نگهداری هستند.قبلا درباره گیاهان آپارتمانی صحبت شده بود اما برخی از این گیاهان آپارتمانی هستند که در آب رشد می کنند، معمولا آن ها را آبزی و نیمه آبزی نام می برند. در ادامه در مورد گیاهان آبزی آپارتمانی و ۱۰ نمونه از معروف ترین آن ها  بیشتر توضیح خواهیم داد.

مبلیران

گیاهان آبزی آپارتمانی

گیاهان آبزی آپارتمانی 

گیاه آبزی چیست ؟ به گیاهانی گفته می‌شود که برای زندگی به آب شیرین یا شور نیاز دارند. این گیاهان برای زنده ماندن باید در آب یا خاکی رشد کنند که به کامل با آب اشباع شده باشد. به همین جهت آن‌ها را با نام گیاهان آکواریومی نیز می‌شناسند.

گیاهان نیمه آبزی آپارتمانی

گیاهان نیمه آبزی همانطور که از اسمشان بر می‌آید نوعی از گیاهان دوزیست  هستند. گیاهان نیمه آبزی میتوانند در داخل آب یا در خاک مناطقی رشد کند که در نزدیکی دریاچه یا برکه است.

آشنایی با هیدروپونیک

 

آشنایی با هیدروپونیک (پرورش و رشد گیاهان در آب)

هیدروپونیک یا آب کِشت به شیوه‌ای گفته می‌شود که در آن گیاه بدون استفاده از خاک و در آب کشت می‌شود. در این نوع کشت نیاز های تغذیه ای گیاهان شناسایی شده و با افزودن آنها به آب، گیاه را در آن پرورش می‌دهند.

مزایای هیدروپونیک

مزایای هیدروپونیک چیست ؟

هیدروپونیک در واقع یکی از روش های مدرن در کشاورزی است که نسبت به روش های سنتی، مزایای بیشتری دارد. امروزه این روش در نگهداری و تکثیر گیاهان آپارتمانی نیز بکار گرفته می‌شود. از مهم‌ ترین مزیت های این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • به دلیل عدم استفاده از خاک، کاملا استریل است.
  • نسبت به کشت در خاک، نیاز کمتری به آب دارد .
  • بازدهی بیشتری دارد.
  • بسیاری از مشکلات ناشی از خاک مثل تعویض خاک و قارچی شدن را به همراه ندارد.
  • ضدعفونی کردن محیط رشد بسیار ساده و کم هزینه است.
  • دغدغه های انتخاب خاک مناسب و درست را از بین می‌برد.
  • نیازی به توجه دائم به فواصل آبیاری و زهکشی مناسب نیست.
  • جا به جایی را آسان تر میکند و با مشکل سنگینی گلدان مواجه نیستید.
  • مراقبت ها را کمتر و آسان تر می‌کند.
  • می توانید راحت و بدون ترس از خشک شدن گیاهان سفر کنید
  • کنترل شرایط محیطی از جمله نور، دما، رطوبت و ترکیب هوا بسیار ساده‌تر است.
گیاهانی که در آب رشد میکنند

گیاهانی که در آب رشد میکنند

اما قبل از اینکه بخواهید آب را جایگزین خاک کنید، باید بدانید که هر گیاهی قابلیت نگهداری در آب را ندارد و تنها تعدادی از گیاهان هستند که از این توانایی برخوردارند ، همچنین لازم است بدانید، آبی که اقدام به نگهداری گیاه در آن می‌کنید نیز باید دارای ویژگی هایی باشد. در ادامه ضمن معرفی فهرستی نسبتا کامل از این گیاهان تمام شرایط لازم جهت انجام این کار را برای شما تبیین می‌نماییم.

نگهداری گیاه در آب

 

شرایط نگهداری گیاهان آبزی آپارتمانی 

قبل از نگهداری گیاه در آب، اولین و مهم ترین نکته این است که بدانید گیاه مد نظر شما می‌تواند در آب زندگی کند یا خیر؟ برای این منظور شما باید اطلاعاتی از آبزی بودن یا نبودن گیاهان کسب کنید. در غیر این صورت ممکن است با مرگ گیاهان مواجه شوید. نگران نباشید! ما در ادامه فهرستی از این گیاهان را برای شما آورده ایم.

 نگهداری گیاهان آبزی آپارتمانی

برای گیاهان آبزی آپارتمانی از هر آبی استفاده نکنید

به منظور نگهداری گیاهان آبزی آپارتمانی، باید دانست که از چه نوع آبی باید استفاده نمود. متاسفانه آب شرب خانگی مملو از املاح است که برای هیچ موجود زنده‌ای از جمله گیاهان مناسب نیست. این آب به ریشه ها آسیب وارد کرده و در مواردی باعث انسداد آوندهای گیاهی و نتیجتاً مرگ گیاه خواهد شد.

شما می‌توانید از آب تصفیه شده نظیر آب جوش سرد شده استفاده کنید (آب را بگذارید جوش بیاید و سپس به مدت ۲۴ ساعت در محیط قرار بدید تا هم دمای محیط شود)، بعضی از گیاهان برای مدت کوتاهی در آب خالی نیز رشد می‌کنند. در این حالت می‌توانید هر وقت توقف یا کند شدن رشد گیاه را مشاهده کردید مقداری کود مایع به آب آن اسپری نمایید.هر وقت سطح آب از میزان مجاز کمتر شد، ظرف را پر کرده و اجازه دهید تمام ریشه ها درون آب قرار بگیرند. هنگامی که رنگ آب تغییر کرد و یا کدر شد نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

محل مناسب گیاهان آبزی آپارتمانی

محل مناسب گیاهان آبزی آپارتمانی

قرار دادن برخی ظروف بالاخص تنگ های شیشه ای در معرض نور آفتاب باعث ایجاد جلبک هایی در آنها می‌گردد، در این هنگام ظرف را تمیز کنید تا مانع از رشد موجودات ریز میکروسکوپی در لابه لای جلبک ها شوید.نیاز دمایی گیاه را بسنجید و در غالب موارد بهتر است گیاه را در مکانی خنک و با نور متوسط قرار دهید چرا که گرم شدن زیاد آب باعث پوسیدگی و لهیده شدن ریشه ها می‌گردد.گیاه هنگامی که در آب هست نیز به تمام فاکتور های مراقبتی نیازمند است، لذا شرایط تهویه و نور مناسب برای گیاه مورد نظر می‌باییست فراهم گردد.

ا قلمه های مناسب

 

حتما قلمه های مناسب انتخاب کنید

به منظور نگهداری گیاه در آب قلمه های مناسب تهیه کنید. بعد از فراهم نمودن قلمه ها در برخی از گیاهان که دارای شیره ای سفید رنگ‌هستند، اجازه دهید انتهای قلمه پینه ببندد سپس آن را به آب منتقل کنید.برگ های انتهای قلمه ها را بچینید تا در آب فرو نرود، ریشه زایی گیاهان معمولا متفاوت بوده و در برخی از انواع آنها مدتی طول می‌کشد، بهتر است صبر نموده و مداوم قلمه را جهت وارسی از آب خارج نکنید.اگر چه آب موجود در ظرف به مانند جزیره، رطوبت گیاه را تامین میکند اما هر از گاهی یک بار گیاه را غبار پاشی کرده و گرد و غبار برگ های آن را پاکسازی نمایید.

مطالب بیشتر:قلمه زدن گیاهان، چگونه گیاه خانگی خود را تکثیر کنیم؟

بگونیا (Begonia)
بگونیا (Begonia)

چه گیاهانی در آب رشد میکنند؟

بعد از دانستن مزایای روش هیدروپونیک شاید ترغیب شده باشید، از این به بعد گیاهانتان را در آب نگهداری کنید، در ادامه تعدادی از گیاهان آپارتمانی را که هم در خاک و هم در آب رشد می‌کنند به شما معرفی می‌نماییم.

۱٫ بگونیا (Begonia) از گیاهان مناسب آب

بگونیا گیاهی جذاب با برگ های لطیف است که گونه های مختلفی را در گیاهان آبزی آپارتمان شامل می‌شود، برخی از این گونه ها گل های زیبایی را شکوفا می‌کنند. شما می‌توانید بگونیا را در آب نگهداری کنید. در ایران بگونیا عروس به خاطر زیبایی گل‌هایش طرفداران بسیاری دارد. اما بگونیا هاردی سرعت رشد بیشتری نسبت به بگونیا رکس و بگونیا عروس، در آب خواهد داشت.

اسپاتی فیلوم (Peace lily)
اسپاتی فیلوم (Peace lily)
اسپاتی فیلوم (Peace lily)

۲٫ اسپاتی فیلوم (Peace lily)

مناسب بودن اسپاتی فیلوم برای مبتدیان و قدرت تصفیه کنندگی هوا توسط آن در کنار زیبایی بی‌نظیرش باعث شده تا طرفداران زیادی در گیاهان آبزی آپارتمان داشته باشد. خوشبختانه این گیاه نیز قابلیت آبزی بودن را دارد و می‌تواند به راحتی در آب رشد کند.

ر
حسن یوسف (Solenostemon)
حسن یوسف (Solenostemon)

۳٫ حسن یوسف (Solenostemon)

یکی از شایع ترین گیاهان آبزی آپارتمان و باغچه ای حسن یوسف است ، این گیاه زیبا گونه های مختلفی دارد که با رنگ های گوناگون شیفتگان بسیاری پیدا کرده. این گیاه زیبا می‌تواند پایا باشد و با روش درست نگهداری تا سالیان سال زنده بماند و به درختچه ای تبدیل شود.

برگ بیدی (Virginia spiderwort)
برگ بیدی (Virginia spiderwort)
برگ بیدی (Virginia spiderwort)

۴٫ برگ بیدی (Virginia spiderwort)

برگ بیدی گیاهی است تصفیه کننده با سرعت رشد بالا و درجه سختی نگهداری کم ، این گیاه نیز گونه های مختلفی دارد که هر کدام زیبایی خارق العاده ای دارند. برگ بیدی می‌تواند در تمام طول سال گل بدهد. معمولا گلهای آن صورتی، بنفش یا سفید هستند. این گیاه برای گلدان‌های آویزی بسیار مناسب است. حتی در آب نیز می‌توانید این گیاه را به صورت آویز نگهداری کنید.

مطالب بیشتر:گیاه برگ بیدی، این زیبای راه راه کم توقع است!

 

گندمی (Spider plant)
گندمی (Spider plant)
گندمی (Spider plant)

۵٫ گندمی (Spider plant)

گیاه گندمی یا عنکبوتی یکی از گیاهان آبزی آپارتمانی است که همیشه سبز و مقاوم است. ارتفاع این گیاه تا حدود ۲۵ الی ۳۰ سانتی متر می رسد. برگهای خطی و باریک آن حدود ۲۵ سانتی متر طول دارد و به صورت نوارهای سبز ی به نظر می رسد که در میان هر یک نوار سفید رنگی مشاهده می شود در بعضی از گونه ها به برگها سفید و قسمت میانی سبز میباشد. این گیاه به آسانی در آب رشد می‌کند.

پیله آ (Pilea cadierei)
پیله آ (Pilea cadierei)
پیله آ (Pilea cadierei)

۶٫ پیله آ (Pilea cadierei)

پیله آ یا آلومینیومی اسم خود را به دلیل رگه های نقره ای روی برگ های سبز با گلبرگ های بیضی شکل گرفته است. این گیاه متعلق به مناطق جنگلی چین و ویتنام می باشد . این گیاهان می توانند گل های کوچک با برگ های خوش رنگ تولید کنند. اگر گیاه آلومینیومی را در داخل خانه و در آب پرورش دهیم، شکوفه های کمتری می زنند.

برگ انجیری (Swiss cheese plant)
برگ انجیری (Swiss cheese plant)
برگ انجیری (Swiss cheese plant)

۷٫ برگ انجیری (Swiss cheese plant)

برگ‌ انجیری یک گیاه معروف آپارتمانی است که بسیار مقاوم بوده و مناسب افراد تازه کار نیز می‌باشد، این گیاه زیبا در برخی گونه ها برگ های شکاف دار عمیقی دارد که ارتفاع این گونه ها به ۷ الی ۸ متر نیز می‌رسد. شما میتوانید این گیاه همیشه سبز را در آب نگهداری کنید بدون آنکه کوچکترین مشکلی در روند رشد آن مشاهده کنید.

8. ارکیده (Orchids)
8. ارکیده (Orchids)
8. ارکیده (Orchids)

 

۸٫ ارکیده (Orchids)

ارکیده یکی دیگر گیاهانی است که می‌تواند هم در خاک و هم در آب رشد کند. این گیاه طرفداران بسیاری دارد و راز جذابیت این گیاه، ماندگاری طولانی مدت گلِ آن است. این گل زیبا در گلدان به مدت سه تا شش ماه گل می دهد و به صورت تک شاخه نیز تا یک ماه می توانید زیبا و شاداب بماند.

دراسینا قرمز (dracaena)
دراسینا قرمز (dracaena)
دراسینا قرمز (dracaena)

۹٫ دراسینا قرمز (dracaena)

دراسنا برگ قرمز مدل های متفاوتی دارد که با نام هایی از قبیل مارگیناتا (marginata)، درمنسیس (deremensis)، دراکو (draco) و رفلکسا (reflexa) شناخته می‌شوند. تمامی این گونه ها قابلیت نگهداری در آب را دارند. این گیاه که به خون سیاوشان نیز معروف است، بسته به نوع و محدوده جغرافیای زندگی‌شان رشد متفاوتی را دارند اما به طور کلی رشد آن‌ها سخت و دشوار نیست.

پتوس (Devil’s ivy)
پتوس (Devil’s ivy)
پتوس (Devil’s ivy)

۱۰٫ پتوس (Devil’s ivy)

پتوس یک گیاه زینتی و از خانواده شیپوریان، بالا رونده و دارای گونه های زیادی می باشد. که انواع متخلف واریته های آن را می‌توان در اکثر خانه های ایرانی یافت. این گیاه پادشاه گیاهان آویزی است و قابلیت رشد در آب را نیز دارا می‌باشد.

مطالب بیشتر:تزیین پتوس روی دیوار با این ۳۷ ایده چشمگیر

 گیاهان آبزی آپارتمانی

جمع بندی 

به طور کلی در نگهداری گیاهان آبزی آپارتمانی اولین نکته این است که آیا جز گیاهانی که در آب رشد می‌کنند است یا خیر، اگر شما ندانسته و بدون کسب اطلاع از این موضوع هر گیاهی را درون آب قرار دهید ممکن است پس از مدتی با مرگ آن رو به رو شوید.دقت کنید که تعداد گیاهانی که میتوان در آب ریشه دار کرد خیلی بیشتر از موارد بالا می‌باشد، اما باید بدانید که این گیاهان پس از ریشه دار شدن باید به خاک منتقل شوند و قابلیت زندگی دائمی در آب را نخواهند داشت. لذا گیاهان شمرده شده در بالا آن دسته از گیاهانی هستند که می توانند به طور دائم در آب زندگی کنند (و نه اینکه فقط ریشه دار شوند). در این مقاله به پرورش ونگهداری گیاهان آبزی آپارتمانی و ۱۰ نمونه از معروف ترین آن ها پرداختیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع گل و گیاه آپارتمانی می توانید به بخش فضای سبز و گل و گیاه سایت تاپ دکورمراجعه فرمایید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 874 views بار دسته بندی : گیاهان خانگی تاريخ : 29 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها