تاپ دکور لامپ ضدعفونی کننده چیست و چقدر موثر است؟ - تاپ دکور

در شرایط امروزی که نظافت و رعایت بهداشت بیش از پیش اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است، از تکنولوژی‌های مختلفی برای ضد عفونی کردن سطوح و محیط استفاده می‌شود. در این بین، لامپ ضدعفونی کننده که شامل لامپ‌های UVC می‌شوند، بسیار پرطرفدار شده‌اند. در ادامه این مطلب از تاپ دکور همراه ما باشید تا به شما بگوییم لامپ ضدعفونی کننده چیست و چه کاربردی دارد.

یراق آلات اچ تی ان پرایم

در این مطلب می‌خوانید:

  • لامپ ضدعفونی کننده UVC چیست و چه کاربردی دارد؟
  • مزایای استفاده از لامپ ضد عفونی کننده چیست؟
  • آیا استفاده از لامپ ضدعفونی کننده UVC در خانه خطرناک است؟
  • پیش از خرید لامپ UVC به چه نکاتی باید توجه کرد؟
لامپ ضدعفونی کننده چیست

لامپ ضدعفونی کننده UVC چیست و چه کاربردی دارد؟

اشعه UVC یک ضد عفونی کننده شناخته شده برای هوا، آب و سطوح غیر متخلخل است. اشعه UVC برای چندین دهه به طور موثری برای کاهش گسترش باکتری‌هایی مانند سل مورد استفاده قرار گرفته است. به همین دلیل، لامپ‌های UVC اغلب لامپ‌های میکروب کش نامیده می‌شوند. 
اشعه UVC تنها زمانی می‌تواند یک ویروس مانند ویروس کرونا را غیرفعال کند که ویروس مستقیما در معرض اشعه قرار گیرد. بنابراین، غیرفعال کردن ویروس‌ها روی سطوح ممکن است به دلیل مسدود شدن اشعه ماوراء‌بنفش توسط خاک، مانند گرد و غبار، یا سایر آلاینده‌ها موثر نباشد.
بسیاری از لامپ‌های UVC که برای مصارف خانگی فروخته می‌شوند، دارای دوز پایینی هستند. بنابراین ممکن است برای غیرفعال کردن موثر باکتری یا ویروس، نیاز باشد که مدت زمان بیشتری در معرض اشعه قرار بگیرند.

لامپ ضدعفونی کننده UVC

مزایای استفاده از لامپ ضد عفونی کننده چیست؟

پرتوی فرابنفشی که در این لامپ استفاده شده است، اثربخشی بسیار بالایی دارد. این نوع لامپ در ابتدا تنها برای تمیز کردن محیط‌های عفونی استفاده می‌شد اما با گذشت زمان و کشف اثربخشی بسیار بالای این لامپ و همچنین گسترش علم، به دلیل طول موج کوتاهی که این پرتو نسبت به سایر پرتوها دارد، قادر به نفوذ داخل باکتری‌ها و ویروس‌ها و از بین بردن آنهاست.

بیشتر بخوانید:‌ تصفیه کننده طبیعی هوا، ۸ رایحه که به جانتان می نشینند!

کاربرد لامپ ضدعفونی کننده

آیا استفاده از لامپ ضدعفونی کننده UVC در خانه خطرناک است؟

اشعه UVC معمولا داخل مجاری هوا برای ضد عفونی کردن هوا استفاده می‌شود. این کار ایمن‌ترین راه برای استفاده از اشعه UVC است زیرا قرار گرفتن در معرض مستقیم UVC با پوست یا چشم انسان، ممکن است باعث آسیب شود. گزارش‌هایی از سوختگی‌های پوست و چشم ناشی از نصب نادرست لامپ‌های UVC در فضاهایی که افراد در آن حضور داشتند، گزارش شده است.
لامپ‌های UVC که برای اهداف ضد عفونی استفاده می‌شوند، بسته به طول موج UVC، دوز و مدت قرار گرفتن در معرض تابش، ممکن است خطرات بالقوه‌ای برای سلامت و ایمنی بدن داشته باشند. اگر دستگاه به درستی نصب نشود یا توسط افراد آموزش دیده و حرفه‌ای  نصب نشود، ممکن است خطرآفرین باشد.
قرار گرفتن مستقیم پوست و چشم در معرض اشعه UVC ممکن است باعث آسیب چشم و واکنش‌های پوستی مانند سوختگی شود. هرگز مستقیما به منبع لامپ UVC نگاه نکنید، حتی به صورت کوتاه و مختصر. 

مزایای لامپ ضدعفونی کننده

خطرات احتمالی دیگر استفاده از لامپ ضدعفونی کننده UVC

  • برخی از لامپ‌های UVC اوزون تولید می کنند. استنشاق اوزون می‌تواند موجب تحریک مجرای تنفسی شما شود
  • UVC می‌تواند مواد خاصی مانند پلاستیک، پلیمرها و منسوجات رنگ شده را تخریب کند
  • برخی از لامپ‌های UVC حاوی جیوه هستند. از آنجایی که جیوه حتی در مقادیر کم نیز سمی است، در تمیز کردن لامپ شکسته و دفع لامپ باید احتیاط زیادی کرد

 

لامپ UVC

پیش از خرید لامپ UVC به چه نکاتی باید توجه کرد؟

به هنگام خرید لامپ ضدعفونی کننده UVC به این نکات توجه کنید:

  • از سازنده در مورد خطرات سلامتی و ایمنی محصول و در مورد در دسترس بودن دستورالعمل استفاده یا اطلاعات آموزشی سوال کنید
  • بپرسید که آیا محصول اوزون تولید می‌کند یا خیر
  • بپرسید چه نوع ماده‌ای با لامپ ضد عفونی UVC سازگار است
  • بپرسید که آیا لامپ حاوی جیوه است؟
  • اگر لامپ آسیب ببیند، باید بدانید که چگونه لامپ را تمیز کنید یا دور بیندازید

کلام آخر
لامپ ضدعفونی کننده UVC یک از موثرترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های ضد عفونی و از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌هاست. استفاده از این لامپ به از بین بردن عفونت و آلودگی در محیط و روی سطوح بسیار موثر است اما استفاده از آن می‌تواند خطرآفرین هم باشد. به همین دلیل مهم است که به هنگام استفاده از آن، نکات ایمنی رعایت شود تا بتوان با خاطری آسوده از مزایای گسترده آن استفاده کرد.

متخصصین هوشمندسازی و نورپردازی در تاپ دکور

مطالب پیشنهادی 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 62 views بار دسته بندی : نورپردازی در معماری تاريخ : 20 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.