تاپ دکور بابا آدم آپارتمانی: با انواع گیاه آلوکازیا آشنا شوید! - تاپ دکور

قبلا راجع به انواع گیاهان آپارتمانی صحبت کرده ­ایم؛ ولی امروز قرار است در مورد بابا آدم آپارتمانی بگوییم. مانند شکل و ظاهرش اسم خاصی دارد و مانند حضورش در دکوراسیون منزل توجه را به خود جلب می­ کند. گیاهی با برگ­ های نسبتا بزرگ که رگبرگ­ هایی سبز و یا سفید دارد. با اطلاع از شرایط نگهداری این گیاه آپارتمانی به راحتی می ­توانید بابا آدم آپارتمانی را در منزل داشته باشید.

مبلیران

 

گیاه بابا آدم

گیاه آپارتمانی بابا آدم

معرفی بابا آدم آپارتمانی

گیاه بابا آدم، یکی از گیاهان آپارتمانی است که در انگلیسی به نام های Kris plant و Alocasia شناخته شده است. نام علمی این گیاه؛ Alocasia spp است. اصالت این گیاه ریزوم ­دار به جنوب و جنوب شرقی آسیا می ­رسد. بابا آدم آپارتمانی به نام ­های دیگری مانند؛ گوش­فیل، زردان، باردان، آلوکازیا، فیلوش، آراقیطون نیز شناخته می­ شود. بابا آدم را می ­توانیم جزو گیاه آپارتمانی برگ پهن بدانیم.

 

بابا آدم در آپارتمان

بابا آدم در آپارتمان

بابا آدم در آپارتمان

برای اینکه گیاهان آپارتمانی سرحال و شاداب در منزل داشته باشید؛ باید شرایط نگهداری هر نوع گیاه را به خوبی بدانید و طبق آن عمل کنید تا گیاهان­تان آسیب نبینند و رشد خوبی داشته باشند. این گیاه می­ تواند یک گیاه پهن برگ در اندازه متوسط و یا گیاهی غول پیکر در گلدانی بزرگ باشد. گیاه بابا آدم گونه­ های مختلفی دارد که در شکل ظاهری تفاوت­ هایی دارند. به طور مثال چین خوردگی دور برگ، رنگ رگبر­گ­ های برگ، شکل و فرم برگ، ابعاد و اندازه برگ و ساقه از جمله تفاوت ­هایی است که بین انواع مختلف گیاه بابا آدم دیده می ­شود.

 

انواع بابا آدم

انواع گیاه بابا آدم

انواع بابا آدم

گیاه آپارتمانی بابا آدم، گونه­ های مختلفی دارد. البته همه انواع گیاه بابا آدم را نمی­ توان در فروشگاه­ های گل و گیاه ایران یافت. برخی از انواع گیاه آپارتمانی بابا آدم عبارتند از:

  • Alocasia calidora
  • Alocasia Zebrina
  • Alocasia Polly
  • Alocasia low rider
  • Alocasia cuprea
  • Alocasia black velvet
  • Alocasia Cucullata

 

گیاه آلوکازیا کالیدورا

گیاه آلوکازیا کالیدورا

Alocasia calidora: یکی از انواع گیاه بابا آدم که برگ­ های بزرگی دارد و در منطقه بومی خود، در باغچه هم کاشته می ­شود. این نوع گیاه بابا آدم به دلیل داشتن برگ­ های بزرگ، به نام گوش فیل معروف است. 

 

آلوکازیا زبرینا

آلوکازیا زبرینا

Alocasia Zebrina: این نوع از گیاه بابا آدم، ساقه­ هایی با شکل و نقوش راه راه دارد به همین دلیل اسم zebrine یا راه راه را به خود گرفته است. این گیاه حساسیت بیشتری نسبت به بقیه گونه­ های بابا آدم دارد، در نتیجه برای نگهداری نیاز به توجه زیادی دارد.

 

آلوکازیا پولی

گیاه آلوکازیا پولی

Alocasia Polly: این نوع گیاه بابا آدم به نام ­های دیگر Alocasia Amazonica و African Mask Plant هم معروف است. یکی از گونه ­های معروف بابا آدم است که به خوبی به عنوان گیاه آپارتمانی قابل پرورش است.

 

آلوکازیا

آلوکازیا low rider

Alocasia low rider: این نوع از بابا آدم مناسب فضای کوچک و تنگ است. این گیاه عاشق نور خورشید است. در صورت خورده شدن برگ آن می­ تواند سمی باشد. 

 

آلوکازیا کوپرا

آلوکازیا کوپرا

Alocasia cuprea: یکی از گونه­ های جذاب گیاه بابا آدم، آلوکازیا کوپریا است. این نوع گیاه به دلیل رنگ برگ­ هایش که شبیه به مسی است به این نام مشهور شده. آلوکازیا کوپریا مخصوص مناطق مرطوب است. اسامی دیگری مانند Mirror plant و Jewel Alocasia هم شناخته می­ شود.

 

آلوکازیا بلک

آلوکازیا بلک

Alocasia black velvet : بابا آدم بلک، گیاهی ظریف و عجیب است که برگ­ هایی با پس زمینه تیره و مخملی و رگبرگ­ های روشن و نقره ­ای دارد. اگر به این گیاه آپارتمانی علاقه­ مند هستید می ­توانید در بعضی از فروشگاه­ ها آن را پیدا کنید.

 

آلوکازیا کوکولاتا

آلوکازیا کوکولاتا

Alocasia Cucullata : گل بابا آدم قلبی، برگ هایی زیبا به شکل قلب دارد و یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است. نام دیگر این گیاه نخل بودا است. این گیاه گرما را دوست دارد.

 

نگهداری بابا آدم در منزل

نگهداری بابا آدم در منزل

نگهداری بابا آدم در منزل

برای اینکه گیاه آپارتمانی بابا آدم به خوبی در خانه شما رشد کند؛ شرایط نگهداری و رشد بهتر آن را بدانید. در ادامه شرایط نگهداری بابا آدم را توضیح داده­ ایم:

نور:

برای نگهداری بابا آدم به میزان نور خورشید دقت کنید. با اینکه انواع گل بابا آدم میزان نور متفاوتی لازم دارند؛ ولی به طور کلی می ­توان گفت نور خورشید به مقدار کافی و غیر مستقیم برای گیاه آپارتمانی بابا آدم مناسب است. رنگ برگ در بابا آدم ­هایی که برگ­ های رنگی دارند، بیشتر تحت تاثیر نور خورشید است و برای زیبایی بیشتر به نور بیشتری احتیاج دارند.

مطلب پیشنهادی: گیاهان آپارتمانی بدون نیاز به نور، تو مسئول گلت هستی!

آبیاری:

گیاه بابا آدم رطوبت را دوست دارد. پس سعی کنید آن را در تمام طول سال مرطوب نگه دارید. برای آبیاری کردن گیاه، رطوبت خاک آن را چک کنید و سپس گیاه را آبیاری کنید. بهتر است گیاه را با فاصله زمانی نزدیک به هم ولی به میزان کمی آبیاری کنید. گیاه بابا آدم را در تابستان هفته ­ای دوبار و در زمستان هفته ­ای یکبار آبیاری کنید. گاهی برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه، آبیاری از طریق جزیره توصیه می­ شود.

مطلب پیشنهادی: آبیاری گیاهان آپارتمانی، چگونه از آنها محافظت کنیم؟

دمای هوا:

گیاه بابا آدم سرما را دوست ندارد و در دمای زیر ۱۵ درجه دچار آسیب خواهد شد. برخی از گونه­ های آن حساس به سرما هستند تا حدی که در دمای کم از بین می ­روند. گیاه بابا آدم را به دور از جریان هوای سرد پنجره و یا وسایل سرمایشی قرار دهید.

خاک:

این گیاه نیاز به خاک با زهکشی مناسب دارد. ترکیبی از خاک برگ، پیت موس، کود پوسیده دامی و ماسه برای بستر رشد این گیاه مناسب است. گیاه بابا آدم به خاکی با مواد آلی کافی احتیاج دارد.

 

تکثیر گیاه آپارتمانی بابا آدم

تکثیر گیاه آپارتمانی بابا آدم

تکثیر گیاه آپارتمانی بابا آدم

بهترین زمان برای تکثیر گیاه بابا آدم بهار و اوایل تابستان است. برخلاف اغلب گیاهان آپارتمانی دیگر که از قلمه ساقه برای تکثیر آنها استفاده می شود؛ تکثیر بابا آدم با روش ­هایی مانند؛ ریزوم، بذر و پاجوش انجام می­ شود. در ادامه روش­ های تکثیر گیاه بابا آدم را توضیح داده ایم:

۱٫تکثیر گیاه بابا آدم از طریق ریزوم:

  • در ابتدا گیاه را آبیاری کنید تا خاک خیس شود.
  • با آرامش گیاه را از گلدان خارج کنید.
  • ریزوم­ها را می­بینید، در واقع ریزوم نوعی از ریشه است.
  • به آرامی تعدادی از ریزوم ­هایی که خیلی کوچک و جوان نباشند را از ریشه گیاه، با استفاده از قیچی تیز  جدا کنید.
  • ریزوم را در گلدانی جدا با خاک مناسب بکارید.
  • تا زمان رشد ریزوم، شرایط نگهداری و رشد را برای گیاه فراهم کنید.
  • بعد از اینکه گیاه جوانه زد و رشد کرد؛ می­توانید آن را به گلدان بزرگتری منتقل کنید.

مطلب پیشنهادی: قلمه زدن گیاه، چگونه گیاه خانگی خود را تکثیر کنیم؟

 

تکثیر گیاه بابا آدم از طریق بذر

تکثیر گیاه بابا آدم از طریق بذر

۲٫تکثیر گیاه بابا آدم از طریق بذر:

تکثیر گیاه از طریق بذر، صبر بیشتری می­ خواهد. و ممکن است در اولین تجربه به سوالات و مشکلاتی بر بخورید. به روش زیر عمل کنید:

  • بذر گیاه بابا آدم را از فروشگاه­ های معتبر خریداری کنید.
  • یک گلدان را با خاک مناسب برای این گیاه پر کنید و خاک را مرطوب کنید.
  • داخل گلدان چندین حفره به عمق ۱ یا ۲ سانتیمتر که با فاصله مناسب از همدیگر قرار دارند، ایجاد کنید.
  • بذر گیاه بابا آدم را داخل حفره­ ها بکارید. فراموش نکنید رطوبت خاک پس از کاشت بذر باید حفظ شود. ولی خاک را غرقاب نکنید.
  • پس از ۴ الی ۷ روز که بذرها جوانه می ­زنند، آنها را در گلدان­ های جداگانه بکارید (این کار بهتر است پس از آخرین سرما باشد).
  • شرایط مناسب برای نگهداری گیاه بابا آدم را برایش فراهم کنید.

 

تکثیر بابا آدم از طریق پاجوش

تکثیر بابا آدم از طریق پاجوش

۳٫تکثیر بابا آدم از طریق پاجوش:

پاجوش ها جوانه ­های گیاهی هستند که بر روی ریشه و یا ساقه گیاه شروع به رشد می ­کنند. در گیاه بابا آدم پاجوش از ریزوم­ ها رشد کرده و از خاک خارج می­ شود. 

  • پاجوش مناسبی از گیاه بابا آدم را انتخاب کنید، به طوری که خیلی کوچک نباشد و رشد خوبی داشته باشد.
  • با یک قیچی تمیز و تیز آن را از گیاه مادری جدا کنید.
  • در یک گلدان جدید آن را بکارید.
  • در این روش پاجوش خود دارای ریشه است و بخشی از ریزوم با آن جدا می­شود. در نتیجه به راحتی در خاک مناسب به رشد خود ادامه می­ دهد.
  • اگر پاجوش دارای ریشه نبود؛ می­ توانید آن را در آب یا خاک بگذارید تا ریشه دار شود (می­ توانید از محلول ریشه ­زا استفاده کنید).
  • پس از ریشه دار شدن، گیاه را به محل اصلی انتقال دهید.

 

بابا آدم با رگبرگ سفید

گیاه بابا آدم با رگبرگ های روشن 

قیمت بابا آدم

مطمئنا گیاه آپارتمانی بابا آدم هم مانند گیاهان آپارتمانی دیگر در طی این سال­های اخیر افزایش قیمت داشته است. با توجه به ابعاد و اندازه، نوع گونه گیاه بابا آدم، جنس و نوع گلدان و.. قیمت این گیاه آپارتمانی تعیین می­ شود. شما می­ توانید برای خرید بابا آدم از طریق اینترنتی و یا حضوری از فروشگاه ­های گل و گیاه این گل را بخرید. به طور کلی گیاه بابا آدم جزو گیاهان با قیمت بالا قرار می­ گیرد.

مطلب پیشنهادی: پرفروش ترین گیاهان آپارتمانی، تو هر گلخونه پیدا می­شن!

 

گیاه بابا آدم
گیاه بابا آدم در دکوراسیون

گیاه آپارتمانی بابا آدم در دکوراسیون

کلام آخر:

با تعدادی از گونه­ های گیاه آپارتمانی بابا آدم آشنا شدیم. گیاه بابا آدم گونه ­های زیادی دارد که برخی از آنها به عنوان گیاه آپارتمانی هم مورد استفاده قرار می ­گیرند. اگر تصمیم به خرید گیاه آپارتمانی بابا آدم دارید؛ این نکته را فراموش نکنید که برگ­ های این گیاه در صورت خورده شدن سمی هستند. پس اگر در منزل کودک و یا حیوان خانگی دارید؛ باید فضای مناسبی برای قرار دادن آن دور از دسترس کودکان در نظر بگیرید.

                                           اهل فن تاپ دکوردر زمینه گل و گیاهان خانگی

 

مطالب پیشنهادی:

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 615 views بار دسته بندی : گیاهان خانگی تاريخ : 22 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.